Τα δύο θρεπτικά συστατικά που κάνουν τα αιμοφόρα αγγεία πιο ελαστικά

Υγεία


Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 4 Μαΐου 2022, 13:18

Ζήσης Ψάλλας

Οι βελτιώσεις στη μεταβολική και καρδιαγγειακή υγεία που παρατηρούνται κατά την απώλεια βάρους σε άτομα με παχυσαρκία αποδίδονται είτε στην ίδια την απώλεια βάρους είτε σε συνοδευτικές αλλαγές (στη γλυκόζη, την αρτηριακή πίεση ή τα λιπίδια του αίματος). Η πιθανότητα να εμπλέκεται και η σύνθεση της ίδιας της δίαιτας δεν έχει μελετηθεί εκτενώς.

Ερευνητές από το Tel Aviv-Sourasky Medical Center και Sackler Faculty of Medicine, στο Ισραήλ, ενδιαφέρθηκαν να μάθουν εάν άλλα θρεπτικά συστατικά μπορεί να είναι σημαντικά. Συνολικά, 72 συμμετέχοντες με μεταβολικό σύνδρομο και παχυσαρκία (το 55,5% ήταν άνδρες και η μέση ηλικία ήταν τα 53 έτη) εντάχθηκαν σε ένα εντατικό πολυεπιστημονικό πρόγραμμα απώλειας βάρους ενός έτους. Αυτό περιλάμβανε εξατομικευμένα σχέδια διατροφής και άσκησης και τακτικές συναντήσεις με γιατρό και διαιτολόγο.

Οι συμμετέχοντες, που είχαν ΔΜΣ 34,28 kg/m2 κατά την έναρξη, κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα λεπτομερές διατροφικό ερωτηματολόγιο μια εβδομάδα πριν ξεκινήσουν τα σχέδια διατροφής και άσκησης, καθώς και ένα χρόνο αργότερα.

Η σκλήρυνση του αρτηριακού τοιχώματος συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νοσηρότητας και θνησιμότητας και έτσι η ευκαμψία των αιμοφόρων αγγείων χρησιμοποιήθηκε ως ένας δείκτης για την καρδιαγγειακή υγεία. Ελήφθησαν υπόψη τρία διαφορετικά μέτρα ευκαμψίας των αιμοφόρων αγγείων: την ταχύτητα κύματος παλμού, το πάχος του έσω-μέσου χιτώνα της κοινής καρωτίδας και την αγγειοδιαστολή.

Ένα χρόνο μετά, ο ΔΜΣ είχε μειωθεί κατά 9,4% και οι τρεις μετρήσεις της ευκαμψίας των αιμοφόρων αγγείων είχαν βελτιωθεί. 

Οι βελτιώσεις στην ταχύτητα κύματος παλμού (13%) συσχετίστηκαν με μειώσεις στην πρόσληψη θερμίδων και κορεσμένων λιπαρών και με αυξήσεις στην πρόσληψη ψευδαργύρου. Ο ψευδάργυρος παίζει βασικό ρόλο στη σύνθεση του μονοξειδίου του αζώτου στα αιμοφόρα αγγεία. Το μονοξείδιο του αζώτου βοηθά στη χαλάρωση των εσωτερικών μυών των αιμοφόρων αγγείων, οδηγώντας τους στη διεύρυνση.

Οι βελτιώσεις στην αγγειοδιαστολή (47%) συνδέθηκαν με αυξήσεις στην πρόσληψη νιασίνης (βιταμίνη Β3). Η νιασίνη είναι γνωστό ότι διαστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία, κυρίως στο πάνω μέρος του σώματος.

Ο επικεφαλής ερευνητής Δρ. Brurya Tal, του Ιατρικού Κέντρου Tel Aviv-Sourasky, είπε: «Βρήκαμε ότι οι αλλαγές στην κατανάλωση συγκεκριμένων συστατικών τροφίμων συνδέονται με καλύτερη αγγειακή δομή και λειτουργία.


Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 4 Μαΐου 2022, 13:18

Πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.